Varning – Crystone, det räcker nu!

by Christian Jonsson on september 6, 2013

Crystone säger på sin hemsida att de har webbhotell i världsklass och Sveriges bästa support. Så stod det tidigare iaf. Jag påpekade på twitter att deras support inte var något vidare, och antagligen har de själva upptäckt att de inte har Sveriges bästa support så den titel har de själva valt att skriva av. Jag har nu lessnat så pass mycket på Crystone och vill inte att fler människor ska få det oerhört tröttsamma upplevelsen av Crystones support, som enligt min mening är Sveriges sämsta support. Det skulle inte förvåna mig om det är lättare att få tag på utrikesministern om man tappar bort sig i utlandet än det är att få ett svar på en supportfråga hos Crystone.

Det hela började med några mindre supportfrågor där jag upplevde att supporten var dålig men det spelade inte någon större roll då det rörde sig om mindre problem som inte var akuta. Problemen sedan har varit många och kunskapsnivån på deras tekniker (som de för övrigt fakturerar 3000 kr i timmen för på ”OB-tider” visade sig vara, mindre bra kan vi säga för att inte såga dem allt för hårt).

Men nu till det som är bortom all kritik, supporten hos Crystone

En kollega till mig hade problem med en kunds mail. Kunden fick felmeddelande varje gång som han försökte maila oss via vår mail som ligger hos Crystone. Han ringde Crystone och fick till svar att han ska skicka in det som ett ärende, det kommer att behandlas så mycket fortare då…

Mycket riktigt skickade han in det som ett ärende till Crystones support den 12/2 -2013.

2013-02-12 – ärendet skickas in till Crystone.

2013-02-12 får han svar där Crystone (En person som för nuvarande även är Supportchef på Crystone) undrar vilken E-post det gäller.

2013-02-18 efter semestern svara han på det mailet.

2013-02-18 svarar Crystone att mailet har fått Max poäng i deras spamfilter, mailet som kunden försöker skicka oss. Och att kunden måste skriva om sitt mail för att det inte ska hamna i spamfiltret.

2013-02-18 svara han att det gäller samtliga mail som kunden försöker skicka honom. Så mailen ser alltid olika ut så det låter inte så troligt. Och att det vore bra om Crystone avregistrerar det domänen från deras ”Spam-lista” till oss då vi gärna tar emot mailen från kunden.

2013-02-21 svara Crystone att de har antispam av en anledning (givetvis) och att vi troligen får mycket spam om de släpper igenom deras mail.

2013-02-21 Svara vi att mailet gäller en specifik domän och det är deras domän/mail som ska släppas igenom då det är en kund till oss, och frågar sedan hur vi kan lösa detta.

2013-02-21 Crystone frågor om en kopia på mailet som inte går fram.

2013-02-21 Han bifogar en kopia av mailet.

2013-02-21 Svara Crystone att mailet blir spamklassat pga av sitt utformade, om de har provat att ändra något i mailet.

2013-02-21 Svara han (återigen) att det gäller alla mail som de skickar och inte bara specifikt detta.

2013-02-24 Får vi svar från Crystone att de har kollat lite djupare i problemet och det har inte med utformandet av mailet att göra utan beror på IP-adressen som mailet skickas från. Kan för övrigt pointera att mailet går fram alldeles utmärkt via andra leverantörer som vi fått maila via istället.

2013-03-04 Svara vi att kunden har justerat detta som Crystone önskar men deras mail går fortfarande inte fram till oss.

2013-03-13 Får vi svar från Crystone där de undrar om vi fortfarande har detta problem.

2013-03-13 Svara han att problemet kvarstår som angivet 2013-03-04.

2013-03-19 Han mailar på nytt och undrar om någon arbetar med ärendet då det inte är löst och vi inte hört något mer.

2013-03-19 Får han till svar av Crystone att mailet inte går fram pga hur de är utformat (nu är vi tillbaka där igen).

2013-04-05 Svarar han Crystone att vi sedan länge kunde konstatera att det inte har med mailets utformande att göra då de provat att skicka mail med olika innehåll med inget går fram. Vidare undrar han om de kan lösa detta då det snart gått 2 månader och kundens mail kan fortfarande inte nå hans mail via Crystone.

2013-04-05 Crystone ska höra med sina ”mailtekniker”.

2013-04-29 mailar han Crystone och frågor om de lagt ner ärendet trots att det inte är löst iom att han inte hört något på 3 veckor.

2013-05-03 Frågor han om någon på ”Sveriges bästa support” kan svara på deras supportärende.

Det var det sista som skrevs här. Kan även tillägga att han följt upp detta ärende under loppets gång med telefonsamtal då det känns som ett lättareproblem att lösa om viljan och kunskapen finns hos leverantören men Crystone hänvisar bara till supporttråden, bra support där.

Efter det här var jag i kontakt med Crystones dåvarande supportchef gällande ett annat tekniskt ärende där jag försökt få tag på deras teniker akut men inte fått en kontakt på 1 veckas tid. Man kan nämligen inte ringa till någon tekniker hos Crytone utan de ska ringa upp vilket de inte gjorde så vi fick kontakta en extern part för att lösa det problemet. I samband med det tog jag även upp det här tidigare supportärendet vilket hon tycket var beklagligt, kan notera att det problemet fortfarande inte är löst. Hon som då var supportchef har slutat och gissa vem som är ny supportchef på Crystone idag? Jo, hon som hade hand om det ärendet som jag beskrev ovan.

Nästa fantastiska supportärende hos Crystone

Härnäst strular Crystones mailserver för alla utgående mail. Iom att det är ett viktigt ärende ringer jag upp dem asap, lite senare får jag till svar att det har med mailtjänsten att göra. Att problemet är som så att servern slår ifrån efter några mail och att det framgår i avtalet. Jag kollar igenom vårt avtal med Crystone och detta framgår givetvis inte. Jag får kontakt efter mycket om och med med supportchefen på Crystone då min tidigare kontaktperson slutat.

2013-08-08 mailar jag all information till henne och uppger att det är brådskande.

2013-08-13 mailar jag igen och meddelar att jag inte hört något och att det som sagt var brådskande.

2013-08-13 Får jag till svar att hon behöver ett vårt kundnummer hos dem, i mitt första mail skrev jag med domännamn och mailadress som det gäller. Då jag vet sen tidigare att de inte kan söka på orgnr i deras register utan endast domännamn.

2013-08-13 Svara jag Crystone supportchef med företag och domän då jag inte vet vilka kundnummer de satt på oss. Samt att jag kollat igenom avtalet som hon hänvisar till och där framgår det inte.

2013-08-19 mailar jag henne återigen och meddelar att jag inte hört något på 1 vecka och att det som sagt var brådskande.

2013-08-26 mailar jag henne återigen och meddelar att jag inte hört något på 2 veckor och att det som sagt var brådskande.

2013-08-27 Svara hon att hon svarade mig den 2013-08-13, jag hänvisar då till de mail jag skicka efteråt.

2013-08-28 Får jag ett utdrag ur några villkor, dock är det inte några villkor som finns med i mitt avtal med Crystone.

2013-08-28 Jag meddelar att det inte framgår i de avtalet som jag har med Crystone.

2013-08-30 Ringer jag Crystone och söker henne. De meddelar att hon inte jobbar den dagen men att hon kommer ringa upp mig på måndag (Då antog jag att Crystone menade kommande måndag men de kanske bara menade någon måndag i framtiden).

2013-09-03 Ringer jag upp och får hennes direktnummer efter mycket om och men. Provar där några gånger men inget svar. Talar även in på hennes telefonsvarar och ber henne att ringa mig.

2013-09-04 Ringer jag henne några gånger till men får inget svar. Ringer deras support igen, förklarar läget och de lovar att hon ska ringa upp samma dag, dvs 2013-09-04.

2013-09-05 Ringer henne några gånger utan svar.

2013.09-06 Ringer henne några gånger utan svar. Ringer då till deras support igen och hon jobbar men de kan inte koppla mig till henne. Ber då om uppgifter till högst ansvarig så att jag kan få hjälp med mitt problem med de önskar inte gå ut något nummer eller E-post till vem jag kan vända mig till.

Och där står jag idag. Det är en sak om Crystone saknar kunskapen att lösa problem med deras tjänster men det här bristande engagemanget är inget som man vill bemötas av. Helt plötsligt är det väldigt klart varför de aldrig lämnar ut några nummer eller namn utan bara gömmer sig bakom deras kundnummer där de hänvisar till deras supporttickets. Annars skulle de faktiskt behöva lösa några problem.

Crystone borde verkligen se över vilka personer som är ansvariga och ordna till deras support och tjänster för nu skulle jag verkligen inte rekommendera någon att använda sig av dem. ”Crystone, Sveriges sämsta support” klingar med med verkligheten i dagsläget, tyvärr. Att skicka in ett supportärende till Crystone känns lite som att skriva ett mail till Kina på svenska till någon som inte har ett översättningprogram eller eller engelska. Man ska inte räkna med att få något vettigt svar tillbaka med andra ord.

Jag lever på hoppet, och hoppas på en lösning av senaste problemet med Crystone, eller ett svar åtminstone skulle inte göra saken värre heller.

Det är inte alltid lätt att bedriva bolag, och det finns givetvis kunder som leverantörer som kanske inte alltid blåser åt samma håll. Men Crystone, men kan åtminstone försöka!

Nästa steg får annars blir att kontakta deras VD (som Crystone menar att de inte får lämna ut namn på eller kontaktuppgifter till, namnet är publika uppgifter så det var inte så svårt att få tag på) och förklara läget för honom. Antingen känner han till kulturen i deras bolag och borstar bort det eller så vill han något mer med Crystone han tar tag i saken. Det återstår att se.

Crystone för mig idag är lite som en vattenflaska i öknen med sand i. Det ser väldigt bra ut på utsidan men när man kommer till insidan var det inte så vasst längre.

 

 

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

{ 2 kommentarer… läs dom nedan eller lämna en egen kommentar }

Andreas oktober 10, 2013 kl. 9:37 e m

Dåligt av Crystone, man ska aldrig använda sig av ett företag som inte klarar av enkel kundhantering.

Svara

Leif Lundgren februari 10, 2014 kl. 8:36 e m

Jag har EXAKT samma erfarenhet under det senaste året, driver ett rikstäckande utbildningsföretag sedan ett dussin år, som nu har skjutits i sank av att mina mail inte går ut, och supporten bara vägrar svara. Jag har både Newsletter och domän där, så om du har tips på bättre och säkrare alternativ, vore jag mycket intresserad! Är nu 75% sjukskriven för utmattning/depression, till stor del pga detta. Hela min karriär har mattan formligen dragits undan för, så det är väldigt akut!

Svara

Kommentera

Notify me of followup comments via e-mail. You can also subscribe without commenting.

Previous post:

Next post: