Internetmarknadsföringen ökar med 67%

by Christian Jonsson on januari 25, 2012

När konjunkturen sjunker blir många ”snålare”, eller kanske snarare att många ser över sina kostnader. Företagen blir mer försiktiga och man vill inte lägga sina pengar på sånt där risken anses för hög. Vi trimmar kostnaderna helt enkelt. Marknadsföring är en av de kostnaderna som finns, och trots sjunkande konjunktur ökar majoriteten av företagen sin investering i reklam på Internet.

Att Internet är en populär och konstant växande kanal för marknadsföring är det inga tvivel om och än mindre oväntat. Internetmarknadsföring har så oerhört många fördelar mot andra kanaler. Den största abstrakta fördelen är kostnadseffektiviteten med Internetmarknadsföring jämfört med mer traditionell marknadsföring och de mer konkreta fördelarna är spårningen. Inom Internetmarknadsföring och inte minst inom Affiliate marknadsföring är möjligheterna fantastiska att spåra exakt vad som händer med varje krona som man investerar och vad man får tillbaka på denna investering.

Trots den lågkonjunkturen planerar 57% av marknadscheferna inom Sveriges Annonsörer att behålla samma investeringsnivå som tidigare och 25% planerar faktiskt att öka investeringarna. Av de som planerar att öka investeringarna ser vi att 67% av dem planerar att öka sina investeringar på Internetmarknadsföring, vilket gör Internetmarknadsföring till en klar vinnare på tillväxten.

När Google Adwords kom var det många som tyckte att trackingen och möjligheten var fantastisk, personligen jobbar jag allt mer med affiliate marknadsföring och går mer ifrån Google Adwords just med anledning av att vi uppnår så mycket högre ROI (Return On Investment) inom affiliate marknadsföring samtidigt som vi kan ha bättre koll på vår annonsering.

Både Internetmarknadsföring i sin helhet samt Affiliate marknadsföring är fantastiska kanaler att jobba med om man bedriver E-handel främst, men även om man endast använder Internet som en kommunikationskälla.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kommentera

Notify me of followup comments via e-mail. You can also subscribe without commenting.

Previous post:

Next post: