Datum byte sommardäck till vinterdäck 2014

by Christian Jonsson on december 1, 2014

1 december 2014 till och med 31 mars 2015 måste du ha vinterdäck på din bil om det råder vinterväglag. ”Vinterväglag anses råda när det finns snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägen. Det är Polisen som avgör om det råder vinterväglag på platsen.”

Datumet 15e april är sista dagen som man får köra med vinterdäck i Sverige. Det är dock tillåtet att köra med vinterdäck efter den 15e april om vinterväglag råder. Den 15e april 2012 infaller en söndag 1 vecka efter påsk. Den som kör med vinterdäck 2012 efter 15e april om vinterväglad inte råder riskerar att få böter om 1200 kr. Med tanke på hur den svenska polisen allt för ofta fördelar sina resurser så skulle inte jag bli förvånad om det görs en ”insats” mot slutet av april för att ta fast alla de stora syndarna som inte hunnit byta från vinterdäck till sommardäck.

Datum för byte från sommardäck till vinterdäck 2012, 15e april!

Byt från vinterdäck till sommardäck 2011

15 april är sista dagen som man går köra med vinterdäck i Sverige iår 2011, dvs 16 april (Lördag imorgon) ska vinterdäck vara av. Reglerna, datum på hur länga man får köra med vinterdäck har ändrats iår och jag kan tänka mig att det är många som inte har koll på vad de nya datum reglerna för vinterdäck innebär, men det har ju du nu;)

Nya regler när vinterdäcken ska av

Året är 2011 och reglerna för sommardäck och vinterdäck har ändrats. 16 april ska vinterdäck vara av och sommardäcken sitta på. Dvs 15 april är sista tillåtna dag att köra med vinterdäck. Enligt tidigare regler  för vinterdäck till sommardäck var det tillåtet att ha vinterdäcken på ända fram till den 30 april men nu är det 15 april som gäller! Undantaget för att kunna fortsätta köra med vinterdäck även efter 15 april är om det skulle råda vinterväglag vilket det i alla fall inte gör i Stockholm just nu med sina 14 grader och sol!

Vinterdäck eller vinterdäck?

Dubbfria vinterdäck dubbade vinterdäck är skillnad. Dubbfria vinterdäck får du nämligen fortsätta att använda nu efter 15 april. Glöm dock inte att dubbfria vinterdäck vanligen ger högre bränsleförbrukning samt sämre köregenskaper av bilen än vad sommardäck gör. Slitaget på vinterdäck är även högre än slitaget av sommardäck då vinterdäck vanligtvis är mjukare än sommardäck.

Jag tycker att Transportstyrelsen har varit dåliga på att gå ut med de nya reglerna som gäller från och med iår. Själv har jag gått in på transportstyrelsen se för att leta efter information vad gäller datum för vinterdäck till sommardäck men det utan att hitta någon information. Tycker att jag brukar lyckas orientera mig rätt bra på www.transportstyrelsen.se men icke i detta ärende. Istället gick jag in på NyheterNu och sökte på Sommardäck och fick då fram utförliga artiklar om mitt lilla däckärende.

Sedan sommardäck till vinterdäck

1 oktober är sen första datumet som du får byta från sommardäck till vinterdäck igen. Och från 1 december är det vinterdäckstvång som gäller annars kan konstapeln komma och ge dig böter, vilket de ter sig ta på stort allvar tillsammans med andra allvarliga brott…

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

{ 3 kommentarer… läs dom nedan eller lämna en egen kommentar }

Möbler maj 4, 2012 kl. 3:29 e m

Egentligen var det så skönt i vinter till sommar 2012.then jag ska helgen och njuta av den på heltid. Så tack att komma ihåg mig.

Svara

Thomas oktober 23, 2012 kl. 12:36 f m

Obs! Det är viktigt att skilja på dubbdäck och ”vanliga” vinterdäck när det gäller datumreglerna. Du får använda odubbade vinterdäck året runt (även om det inte är att rekommendera) medan dubbdäck normalt bara får sitta på 1:a Oktober till 15:e April.
Första December till sista Mars måste man använda *någon* form av vinterdäck (dubbat eller odubbat) om det råder vinterväglag.

Svara

Christianj november 29, 2012 kl. 8:20 f m

Ja man får ju använda odubbade vinterdäck året runt enligt lag, vilket jag kan känna är lite besynnerligt. I Sverige som på många plan är så väldigt strikt, lite som att leva i knät på någon tillåter odubbade vinterdäck året runt trots att de flesta av dem är så oerhört dåliga. Många odubbade vinterdäck fungerar riktigt dåligt på blöt asfalt och somliga har uppemot 60 % längre bromssträcka än sommardäck.

Dubbat på vintern och sommardäck på sommarn tycker jag är att föredra.

Svara

Kommentera

Notify me of followup comments via e-mail. You can also subscribe without commenting.

Previous post:

Next post: